Archieven

2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005

Categorieën

Azoren
Bahamas
Canada
US
Bermuda
Ascension Island
St. Helena
South Africa
Mozambique
Madagascar
Reunion
Mauritius
Rodriguez
Chagos
Maldives
Sri Lanka
Thailand
Malaysia
Singapore
Indonesia
Australia
New Caledonia
New Zealand
Tonga
Niue
Cook Islands
Society Islands
Tuamotus
Marquises
Pacific ocean
Galapagos
Ecuador
Panama
Colombia
Aruba
Curacao
Bonaire
Venezuela
Grenada
BVI
St. Barths
St. Maarten
Antigua & Barbuda
St. Kitts & Nevis
Montserrat
Guadeloupe
Dominica
Martinique
St. Lucia
St. Vincent & Grenadines
Barbados
Atlantische oceaan
Kaap Verden
Gambia
Canarische Eilanden
Marokko
Portugal
Spanje
Engeland
Frankrijk
België
Nederland
voorbereidingen
ssb
Dyneema Experience

« Magische avond | Home | Vliegende vis boei »

Zwart maanlandschap

Vrijdag 13 maart 2015 @ 18:25 Ik schreef al dat Ascension anders was dan St. Helena, maar hoe anders bleek wel toen we gingen rondrijden. Ascension bestaat hoofdzakelijk uit een zwart maanachtig landschap. Zwarte, donker grijze vlakten met her en der vulkaanachtige torentjes. Alsof er willekeurig kleine 'pufjes' uit de grond zijn gekomen, maar er zijn ook enkele grotere, hogere 'pufjes'. De dotjes groen, houtige struikjes bespikkelen het landschap en als je dichterbij komt bestaat de zwarte vlakte uit grind of grotere stekelige rotsen. Het is ruwer dan ruw en ruiger dan ruig.
.
Er kronkelt een weg doorheen en bij sommige hogere 'pufjes' omhoog. Bovenop Cross Hill, vlakbij Georgetown, de hoofdstad en waar wij geankerd zijn, hebben we een prachtig uitzicht op het zwarte maanlandschap dat in groot contrast staat met het enorme blauwe water.
.
We zijn samen met Michael, Sue en Matt (Infini, Amerikaanse cruisers) op weg met een huurautootje. We bezoeken de Power plant van het eiland, niet echt de bedoeling, maar de werknemers zijn super vriendelijk en vinden het wel een leuke afwisseling, geloof ik. We krijgen uitgebreid uitleg en zien de, nog ouderwetse, controlekamer en de enorme generatoren. Zij verzorgen het water (via een RO installatie) voor het hele eiland en de stroom via de generatoren en windmolens. De windmolens hebben een super opbrengst hier, maar omdat het relay station van de BBC veel piekbelasting vraagt, kunnen ze het niet alleen via de windenergie doen.
.
We zien een paar prachtige kleine strandjes, met de bekende kuilen en sporen van schildpadden. Hierna doemt een enorm veld met antennes op, in alle soorten en maten, met ondersteuningstorens van bijna 100 meter hoog. We stoppen bij het BBC Atlantic Relay station. Het BBC World Radio News wordt vanuit London via enorme satellietschotels opgepikt en doorgezonden naar o.a. Zuid-Afrika en Zuid-Amerika. Het is geweldig om de hele oude Marconi transmitters te zien en daarna de nieuwere en het super moderne control system. De relay gaat via korte golf banden, welke wij ook gebruiken met onze SSB-radio. Via deze banden praten wij met andere zeilers, sturen wij dit berichtje naar de website, maar kunnen wij dus ook het BBC wereldnieuws ontvangen. We krijgen de tijden en frequenties van uitzending mee. De man leidt ons wel een uurtje rond en vertelt ons alles. Super interessant!
.
Hierna gaan we snel een lunchplek zoeken, een zeldzaam iets op dit eiland. Bij de Two Boats Snack Bar, die blijkbaar altijd open is voor lunch, eten we hamburgers en frietjes en zitten we heerlijk in de wind uitkijkend over het water, waar we onze boten ver onder ons zien liggen.
.
Op Ascension zijn twee legerbasissen, de Amerikaanse en de Engelse. Bij de Engelse mogen we 'winkelen' in hun 'supermarktje'. Het assortiment is beperkt en verraadt wat de Engelse militairen het meeste kopen; kaarsen (voor wat romantiek?), 'bodybuildings-supplementen', diepvriessnacks, ijs en sinaasappels. We kopen er wat verse groenten, brood en thee. Daarna tuffen we snel verder naar de Green Mountain.
.
Zoals de naam al zegt, het is (de enigste) groene berg. De regenval is hier iets meer dan op de rest van het eiland (wat al erg laag is met 300 mm per jaar) en de heuvel (dik 800 m hoog) zit ook vaak in de wolken, waardoor het vochtiger is, wat maakt dat daar een weelderige vegetatie bloeit. Veel planten zijn er heel in het begin 'geplant'. Er is een programma dat de originele begroeiing in kassen kweekt en weer 'uitzet' op de Green Mountain. Het was er echt prachtig! We hebben een uur rondgelopen en verschillende planten gezien; van gember tot aloe vera, van de Ascension Lily tot allerlei kersen en frambozen. Het was een modderig pad, hiervoor waren we gewaarschuwd, maar ik had onze bergschoenen al helemaal onderin de punt verstopt, dus wij moesten het op crocs (Etienne) en slippers (ik) doen. Nou, bij mij ging dat met door de modder klunen niet lekker, dus heb ik het verder maar op mijn blote voeten gedaan, wat eigenlijk nog het beste grip geeft. ;-)
.
Via een blubberig pad kom je in Bamboo Forest. Een heuvel die helemaal volstaat met bamboo, dicht op elkaar gepakt. Het was er duidelijk vochtiger, met mos en alg op de bamboo. Via een boardwalk liep je door het bos, echt prachtig!! En het eindpunt was Dew Pond, een klein rond vijvertje, bedekt met kroos en een paar schitterende waterlelies. Een super mooi plekje. Humor hebben ze hier op het eiland wel, want naast een bord dat zei 'pas op voor kamelen', lag er een dikke groene nepkrokodil in de vijver.
.
Inmiddels was het al eind van de middag, maar we hadden nog een ander doel. Bananen hadden we al gevonden, gewoon langs de weg! Er zijn namelijk ook verschillende lavatunnels op het eiland. De langste is helaas gesloten en ook de tunnel, geen lava, maar handmade, door de Green Mountain was dicht. Na wat heen en weer zoeken en vragen vonden we Command Hill Lava Tunnel. Een grote tunnel, waar je best een eind in kon. Prachtig!! Met glinsterende kristallen aan het plafond, zand op de grond, een paar minuscule stalactieten en schitterend groen mos, was het een mooie afsluiting van een wel bestede dag!
.
De Anchor Inn bar, bij het hotel, ging net open toen wij aankwamen en daar vonden we de andere cruisers. Even nog gezellig wat gedronken en toen naar de boot. We hoopten voor het donker aan boord te zijn, maar dat lukt net niet. Het stuk naar onze dinghies was afgesloten, er was een vrachtschip aangekomen waar iemand, vanwege een medisch probleem, van boord werd gehaald en de ambulance stond klaar. Dit was de tweede keer dat we dit meemaakten. Een paar dagen geleden was Abigail, een zeven jarig meisje van St. Helena, van dat eiland opgepikt door een (Nederlands!) vrachtschip, dat werd gevraagd zijn koers hiervoor te wijzigen. Het meisje werd op Ascension afgezet, waarna het meteen met het vliegveld naar Engeland werd gebracht. Wat er precies aan de hand was, was nog onduidelijk omdat ze geen scanners op de eilanden hebben. Dit zieke bemanningslid zou hier op Ascension onderzocht worden en indien nodig ook weer verder vervoerd worden. Wij spraken met de dames van de haven, maar dit wa
ren, sinds 2 jaar, de enige 2 medische evacuaties, wist ze ons te vertellen. 's Ochtends spraken we met een piloot van een vliegtuig dat van London naar Ascension en dan de Falkland eilanden vliegt, voor medische zaken, onderhoud, enz. Verder heeft Ascension, via de RAF een regelmatige verbinding naar Engeland en Zuid-Afrika.
.
Gisteren ochtend (donderdag) was het alweer tijd om verder te gaan. Na nog wat laatste dingen (omwisselen van St. Helena geld, geen wortels want de winkel was nog dicht en wat opruimen) haalden we rond 11 uur het anker weer los van Ascension's bodem en zette koers naar de Carieb. Idee is Barbados, 2975 mijl, maar misschien zetten we nog wel iets verder door naar Martinique. Eerst maar eens kijken hoe het gaat. Voor nu zijn de eerste dagen prima gegaan, lekker windje, melkmeisje en een pracht zonnetje. Drie dagen voor anker is blijkbaar te kort om uit het ritme te komen, dus we zitten er meteen al lekker in!
-----
At 13-3-2015 16:31 (utc) our position was 06°40.13'S 016°44.03'W

geen reacties



  
Persoonlijke info onthouden?

Emoticons / Textile

Om spam te voorkomen, willen we je vragen deze vraag te beantwoorden. / To prevent automated commentspam we require you to answer this silly question

 



Verberg email:

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.