« Stukje verder | Home | Gezellig Waupoos »

Oswego kanaal

Woensdag 08 juli 2015 @ 13:29 Met de vijf boten aan het steigertje voor sluis 23 is het bijna net een kleine dorpsstraat. Er wordt van alles besproken, alle klusjes bekeken. Gewoon gezellig en dan schuiven wij net maar een dagje aan, terwijl de anderen er al (veel) langer liggen. De mannen op de sluis worden gek gebeld met de vraag wanneer de sluis open gaat. Het verlossende woord is uiteindelijk daar; hij gaat inderdaad dinsdag de 7e weer open!

En dan komt het gesprek in de dorpsstraat op hoe dat die ochtend dan moet gaan? Verwachting is dat er veel boten deze kant op komen en ook de eerste schutting om 7 uur mee willen. En dat gaat niet passen. Hele strategieën worden besproken. Het is eigenlijk heel komisch.

En inderdaad de volgende ochtend zien we nog voor half zeven al de eerste boten opdoemen op de AIS. Het duurt niet veel langer voordat ze bij ons zijn. Inmiddels hebben de motorboot en catamaran zich al losgemaakt van het dock en dobberen recht voor de sluis. Wij liggen helemaal vooraan, dus dat komt wel goed.

We gaan inderdaad met een volle sluis, 6 boten. Er hadden er nog twee meer ingekunnen, als men niet zo ruim was gaan liggen, maar ok. En met deze boten, min eentje, gaan we ook het Oswego kanaal op. Vanaf het Erie kanaal buigen we af naar rechts, naar het noorden en zijn al snel bij sluis 1 van dit kanaal. De twee motorboten hebben ons al lang ingehaald, maar moeten toch op ons wachten bij de sluis. We gaan er met z’n allen door en zo blijft het de komende sluizen. De twee motorboten zijn wel lachwekkend. Eentje switcht elke keer van kant (lijkt het wel) en de andere blijft aan dezelfde kant. Wij liggen dus af en toe naast de ene motorboot, maar de andere wil niet dat wij voor hem de sluis uit gaan. Tjonge, 100 meter verder haalt hij ons toch wel weer in.

Een van de andere boten is de Pickle met een solozeiler. Hij komt elke keer heel op z’n gemakje binnenvaren, pakt de trap in het midden en met spierkracht legt hij z’n bootje recht. De grote motorboten zijn met meerdere en spelen heel de tijd nog met hun boegschroef of motor...

We zien veel huizen te koop langs het water en er zijn veel ganzen en eenden. Er zijn weinig heuvels en we gaan aardig naar beneden, 118 feet naar 245 feet boven zeeniveau. Naast alle sluizen ligt een dam en daar stroomt het goed! Wij hebben hierdoor zo’n twee knopen stroom mee. We gaan dus lekker hard. Op een paar plekken komt net na de sluis het stroompje bij ‘ons’ en wordt je even een ‘speelbal’ in de stroom.

We stoppen na sluis 7 en omdat we stroom mee hadden en de sluis al open ging als de motorboten er waren en wachtte op ons, waardoor wij meteen door konden, zijn we er net na de lunch al. Er is een prachtig kantje, helemaal tot sluis 8, waar je gratis kunt liggen. We lopen naar de bib om het weer te bekijken wanneer we het meer over kunnen steken. Dat wordt donderdag. Verder lopen we wat rond. Er is een leuk straatje, maar helaas niet net zoals in NL, dat je een dorpscentrum hebt met allerlei winkels en restaurantjes bij elkaar. Alles zit verspreid.

Het is ook een enorme warme dag! De meter op straat geeft 96 graden aan, Fahrenheit, maar dat is wel 35 graden Celsius. Het blijft ook heel lang warm en aan het einde van de dag vallen er een paar regendruppels.

Vandaag, woensdag, is het bewolkter. De wind komt nu ook uit het noorden en is daardoor een koude frisse wind. We gaan rond 10 uur door de sluis naar de andere kant. De sluis draait ’s ochtends pas om 8 uur en dat is te laat wanneer we willen oversteken. Hier liggen we alleen vrij open. De wind blaast het Ontario lake naar binnen en de dam naast de sluis spuugt een enorme massa juist naar buiten. Tussen de twee sluizen lagen we in een beschut apart stukje. Nu komt al het water samen, dus liggen we aardig te schudden tegen de wal. Voorspelling is dat de wind langzaam minder gaat worden en weer gaat draaien en dan gaan wij morgenochtend over.

Vandaag nog even Oswego bekijken en uitvinden of we nu wel of niet moeten uitklaren. We gaan naar Canada, maar de verhalen zijn daar niet eenduidig over. Aan dit kantje moet je trouwens betalen, 20 dollar voor een nacht, je ligt hetzelfde als wij voor de sluis, maar dus meer in de open. Verder ook geen water of elektriciteit, maar ze hebben wel douches. Ja, 5 km lopen naar de andere kant van het kanaal. Je blijft hier lachen!