« Dorpjes, kreekjes en … | Home | De eerste sluis »

Ontmast

Donderdag 25 juni 2015 @ 16:13 In Catskill zijn we niet het dorpje ingegaan maar naar de grote bouwmarkt en supermarkt gelopen. ’s Ochtends hadden nog even koffie gedronken met Blue Heeler en besproken over het neerhalen van de mast. Hier in Catskill kun je dat laten doen voor 175 dollar. En bij een van de twee marina’s moet je dan ook nog extra voor het hout betalen. We besloten het zelf te gaan doen in Castleton-on-Hudson.

In de bouwmarkt dus maar even een grote bout en wat schroeven meegenomen. Verder is het altijd leuk om te kijken wat er in andere landen te koop is. Daarna de supermarkt in. Wow!! Het was een Walmart en wat een enorme zaak. Ik kan niet iets verzinnen wat ze niet hebben. Nou, misschien houten planken. ;-)

Een derde was boodschappen, de overige 2/3 was kleding, crea-spul, alles voor in de keuken, tv’s, boeken, enz enz. Aan boodschappen was er ook veel! Weer lekker wat dingen gehaald; prei, spinazie, glutenvrije cornflakes, tortilla-chips, brood, biertjes en nog van alles. Niet heel veel, want het was toch een eindje sjouwen.

Dinsdag zijn we naar Castleton-on-Hudson gevaren. Ze gaven onweer en heftige wind op in de middag. Blue Heeler bleef nog maar een dagje lekker in het kreekje liggen.

We moesten vroeg weg vanwege het tij, dus om kwart over vijf ging het anker omhoog. Op de Hudson hadden we meteen lekker de stroom mee en we vlogen vooruit. Een kleine vier uur laten landen we daarom al aan in Castleton-on-Hudson. Meteen aan het dock om te tanken. We lagen net op tijd, want even later barste het los. Enorme regenbuien en vet onweer. Een uurtje. Toen knapte het op en bleef het heel de dag prima! Het erge weer was niet waar wij waren.

Na het dieseltanken zijn we onder de kraan gaan liggen en meteen La Luna maar gaan strippen. De kraan is erg simpel te bedienen. Het gaat heel langzaam, een mooi veiligheidspuntje dus. De haak naar boven en naar beneden gaat super met een knop, de boom uittoppen is zwaar handwerk! Ondanks dat er veel wolken waren, was het super warm. De meeste voorbijkomende scheepvaart remt af bij de marina, maar een enkeling bijna niet en dat was natuurlijk net toen Etienne bovenin de mast zat om de strop vast te maken. Goed vasthouden en na een paar keer schudden was het weer voorbij. Na een klein uurtje lag de mast plat op het dok.

Toen konden we hem verder strippen. Wij hebben de stagen en zalingen er ook afgehaald, de lijnen opgeschoten enz. Daarna hout gaan sprokkelen voor de steunen op de boot. Er is wel klein spul hier, maar lange stukken zijn schaars. Voor mensen na ons; je kunt beter lange stukken meenemen van de bouwmarkt Lowe in Catskill. Alles uitgedacht en verder klaargemaakt en toen waren we na een heerlijke douche klaar met deze dag.

Gisteren (woensdag) weer lekker om half zes op. Het was nog windstil, dus meteen begonnen. Het evenwichtspunt van de mast gezocht en toen kon hij easy omhoog de boot op. Schoren eronder, stutten voor op de preekstoel en whala! Daarna de lijnen eromheen om alles goed vast te zetten en toen we Blue Heeler zagen komen, gingen we snel weg van de dok en voor anker.

We lagen koud daar toen er een speedboot super hard voorbijkwam met enorme golven. Test voor de mast! En dat ging heel goed, hij bewoog niet. ’s Avonds met Blue Heeler naar de locale bar voor een biertje! Prachtig! De vaste kroeggangers waren helemaal enthousiast met vreemden uit het buitenland. Scott vertelde ons alles over de omgeving, de dieren (“ik zat in de tuin met m’n geweer naast me toen een ree heel dichtbij kwam, maar hij was te klein, dus schoot ik hem niet”…was de voornamelijke strekking van het gesprek), zijn hobby (jagen en vissen) en z’n hartoperatie. En dat alles in superspeed met een ongelooflijk locaal accent dat we achteraf met Blue Heeler bespraken over welk beest of onderwerp hij het op dat of dat moment had. Heel vermakelijk!!!

De trein is hier wat minder vermakelijk. Langs heel de Hudson is het ongelooflijk en hij loopt dus hier zo dichtbij, dat als je door de achterdeur naar buiten stapt, je stap niet te groot moet zijn. De snelheid en het continu toeteren is ongelooflijk. Maar klaag je, dan gaan ze de overgangen afsluiten en kun je geen kant meer op. Dat is wat anders dan in NL als je moppert, dan moet de NS wat doen. Hier lossen ze dat duidelijk anders op en dat werkt ook…

Er komen aardig grote schepen (heel rustig) voorbij

Vandaag ging Blue Heeler al vroeg naar het dock om de mast eraf te halen. Etienne ging even helpen en ook een andere Canadese boot (Bodilla met Dave en Andy) hielp een handje mee. Ik bleef lekker aan boord, er waren handjes zat en kon ik ‘thuis’ wat rommelen. Vandaag is het weer een prachtige zonnige dag met heel weinig wind. We liggen schitterend bij de bossen. Met hierheen varen hebben we een aantal herten gezien langs de waterkant en in het kreekje bij Saugerties spotten we aan het einde van de dag drie bevers! Geweldig!! Ook zie je heel veel grote adelaars. Het is echt een schitterend gebied! Morgen gaan we verder, we zijn inmiddels klaar om het Erie kanaal op te gaan.