« Laatste dagen NYC | Home | Dorpjes, kreekjes en … »

Pittoresk riviervaren

Zondag 21 juni 2015 @ 00:16 Gisteren hebben we New York City gedag gezegd. Na twee weken NYC hebben we een heel goed beeld van de stad gekregen, maar ook nog niet alles gezien. Het is een prachtige stad en echt een aanrader! We vonden het dan ook jammer om weg te gaan, maar ja, de tijd he?! Die blijft maar dringen…

Dus zijn we verder de Hudson opgevaren en al heel snel veranderde het landschap. Heel gaaf, hoge rotsen rechts en links, met veel, heel veel groen. Enorme typsiche ‘mecano-bruggen’ waar we onderdoor voeren en in de verte zag je vaag de skyline van NYC. Wow, wat een prachtige omgeving!

En een huizen! Het ene ‘kasteeltje’ na ‘landhuisje’ komt voorbij. En dan kun je negen van de tien keer de ‘tje’ wel weghalen. Bizar grote huizen, met een enorme tuin. Erg leuk te zien vanaf het water. Heel veel prachtige grote bomen en daartussendoor kronkelt de trein. Niet een, niet twee, maar heel heel veel. En lang! De langste die ik telde (heb niet elke trein geteld) had 3 trekkers en 100 wagons. Het toeteren is in het begin erg grappig. Maar dat blijft dag en nacht door gaan…

We lieten ons anker zakken bij Cornwall-on-Hudson. Voor een klein jachthaventje en een parkje langs het water. Daarachter lagen wat huizen verscholen tussen de bossen. De trein reed vlak langs het water en bij de overgang en het parkje toeterde hij. Niet een keer, maar tig keer of heel de tijd. Hmm, je zal er maar wonen.

Het weer zat ons gisteren prima mee. Het was een prachtig dagje, bewolkt met af en toe de zon. We vertrokken iets te vroeg en hadden nog wat stroom tegen, maar het stroomt voorbij NYC lang niet meer zo hard als bij 79th Boat Basin, dus was het niet zo erg. Na een paar uur ging de stroom mee helpen en konden we aardig ver komen.

Er is best nog wel wat verkeer op de rivier; snelle motorboten, zeilbootjes, duwbakken en een enkele coaster. We hebben al zo’n bijna 10 bruggen gepasseerd. Je kijkt gewoon heel de tijd je ogen uit. In de Highland Hills passeerden we West Point met zijn enorme (en beroemde) militaire academie. Een heel groot complex, met oude kasteelachtige gebouwen.

Vandaag vertrokken we laat ivm de stroom. Het was vanochtend windstil, dus voor de regen die ze opgaven, de genua eraf gehaald. Daarna de rivier verder opgevaren. En al snel begon het te regenen. Dat bleef een aantal uren en daarna was het grauw, grijs en kil. Maar in dit gedeelte ook weer prachtige gebouwen, vuurtorentjes in het midden van de rivier, kastelen die in de Efteling niet misstaan en duwbakken, motorboten en zeilbootjes.

En we hebben net ons anker gedropt in een ansichtkaart! We zijn de Esopus creek opgegaan (bij niemand bekend, ik weet) en dit is een prachtige kreek. De ingang was smal en ondiep, gemarkeerd door een paal en een prachtig gebouwtje.

Het kleine riviertje is rechts en links bewoond door eerst de kustwacht en (natuurlijk want we zijn in de US) de sherif!

Dan een klein haventje en leuke huis(jes) rechts en links. We liggen gewoon middenin en voor ons Blue Heeler. Er kunnen nu alleen nog maar kleine bootjes langs, we blokkeren onderhand heel de kreek. Maar dit is leuk! Helaas gaat het nu weer regenen, dus we gaan lekker eten koken. Morgen verder naar Catskill.

een reactie

It was great meeting you this weekend. Have a safe trip. Watch online and Facebook. http://www.newjerseybayshore.com/onrust...