BelgiŽ 2007

Vrijdag 12 oktober 2007
Weekje weg!!!
Stad aan 't Haringvliet -> Stellendam: 12 mijl

Snel, snel weg op de zaak, want we gaan nog lekker een weekje varen! Dikke file vanuit Pernis, potverdrie…maar bij de Haringvlietbrug bekroop het gevoel van rust en veel zin alweer. Het water trok!

Snel thuis spullen in een tas en in de auto. We wilden vanavond al naar Stellendam zodat we morgenochtend meteen de zee op kunnen schutten bij de Goereese Sluis. Om half 8 weg uit de haven (Stad aan ’t Haringvliet). Onderweg lekker gekookt en dat is dan toch weer een aparte gewaarwording. Lekker buiten eten, in het donker en ondertussen turend naar de tonnen! Stress van het werk en het snel naar boord gaan alweer vergeten.

Rond half tien een plaatsje gezocht aan een steiger in de vissershaven van Stellendam. Lekker wat gedronken en de kachel aan…je kunt merken dat het laat in het seizoen is.

51°19,9840 N
003°12,0223 E

Zaterdag 13 oktober 2007
Stellendam -> Zeebrugge: 54 mijl

Ik stond nog met mijn tandenborstel in mijn mond, toen Etienne van buiten riep dat we meteen weggingen, het was bijna 9 uur. De sluis stond naar onze kant, dus konden we meteen mee.
Op zee was het wat heiig, maar het was er erg rustig. Koers naar Zeebrugge! Een lange dag, want het zou zo’n 50-60 mijl zijn. De lucht was blauw en de zon was er ook. Ik ben de eerste uren altijd een beetje kattig. Mijn zeebenen komen altijd wel snel, maar helaas verdwijnen ze ook snel, waardoor ik altijd even moet wennen.

Daarnaast was het ook koud! Het was zo’n 15/16 graden, maar met een lekker briesje (8-10 knopen = windkracht 3) wel fris. Tussen de middag dus maar een soepje (uit blik) gemaakt. Even opwarmen.

Toen de zon kwam trok de heiigheid snel weg en was het goed zicht. Als snel zagen we Zeebrugge komen. Met stroom mee en dan weer even tegen en dan voorbij de monding naar de Westerschelde weer mee, tuften we met gemiddeld zo’n 7 knopen naar Zeebrugge. Rond 19.00 uur liepen we de haven van Zeebrugge in. Dat is een echte industriehaven, met veel containeroverslag. De jachthaven is heel netjes en volgens mij erg nieuw, Marina Zeebrugge (RBSC Zeebrugge)! Na het eten nog even een rondje gelopen langs de kade. Deze zijn ze aan het vernieuwen en je kunt er heerlijk lopen en zitten.

51°08,4708 N
002°44,6567 E

Zondag 14 oktober 2007
Zeebrugge -> Nieuwpoort: 29 mijl

Vandaag door naar Nieuwpoort. Het was vannacht toch wel koud geweest. Morgenavond maar de kachel zachtjes aan laten…

Het was een top zeildagje!! Perfecte koers, heel de tijd op één oor, aflandige wind (ong. 8 knopen), dus weinig golven. De zon scheen goed en voor mijn gevoel, was het minder koud dan gisteren. Offe, misschien scheelde het dat ik een muts op had en handschoenen aan ;-)

Onderweg kregen we een verstekeling. Een pimpelmees landde aan dek. Hij was zo moe, dat hij hartstikke tam was: hij stapte zo op Etienne z’n vinger. Op een gegeven moment vloog hij weg…ik hoop dat hij de kant heeft gehaald!

Rond half drie kwamen we in Nieuwpoort aan. In Nieuwpoort vaar je de haven binnen tussen twee lange pierhoofden. Aan één kant kon je tot het einde lopen. Omdat het zondag was en zacht weer, was het lekker druk. Zo ook met uitgaande jachten, die een paar uurtjes later alweer de haven inliepen. In Nieuwpoort heb je verschillende keuze in havens, wij lagen in de EuroJachthaven van VVW Nieuwpoort. Deze haven is heel groot en heeft een gezellig restaurant en terras en goede douches. De supermarkt is wel heel bijzonder… die is 24 uur per dag open. Het is een supermarktmuur, euh, hoe leg ik dit uit… Eigenlijk net als bij de Febo, de kroketten uit de muur, trek je hier je wc-papier of blik soep uit de muur!

Het is een haven waarin het goed stroomt! Eenmaal in de box merk je hier weinig van. Wat ik bijzonder vond, was het grote verval. Wij lagen met onze 1,90 bij laag water net niet of net wel aan de grond. De hoge palen die de buitenkant van de haven markeren, worden dan echt reuzen!

51°08,4708 N
002°44,6567 E

Maandag 15 oktober 2007
Nieuwpoort

Lekker uitslapen, rustig ontbijten en een dagje Nieuwpoort verkennen. Het is een aardig stukje lopen van de haven naar het centrum van Nieuwpoort. Over een industrieterrein, brug over en dan het stadje in. Meteen lekker ergens koffie gedronken! En dat is dan weer leuk in België, je krijgt hier een aangeklede koffie, lekker met een likeurtje en slagroom. Nieuwpoort is niet zo’n grote plaats, met niet zo heel veel winkels. Maar wel leuk. ’s Avonds wilden we uit eten… maar het restaurant was dicht. Jammer!! Dan maar wat geïmproviseerd, want eigenlijk had ik niet veel meer aan boord. Maar och, met een biertje en een wijntje is het al snel prima;-)

La Luna op de kant, geschild bij Moverbo.

Dinsdag 16 oktober 2007
Nieuwpoort -> Oostende

Rustig uit bed en rustig ontbeten. We gingen naar Oostende, het waaide redelijk (dikke windkracht 5), maar het zou maar een paar uurtjes onder de kust varen zijn. Tja, dat hadden we dacht…..
Met naar buitenvaren tussen de lange havenhoofden, was ik heerlijk nog wat foto’s aan het maken. Ik maakte een foto van een bord en Etienne zegt: “Zag je wat er op dat bord stond?” Euh, ik had de foto wel gemaakt, maar het bord niet gelezen. ‘Danger – Gevaar: Zeewaartse Schietoefeningen’ vertelde het bord ons…..Besloten om maar even te checken wat er aan de hand was. Ik naar binnen en vroeg of het nog mogelijk was om dicht onder de kust, van Nieuwpoort naar Oostende te varen. Er kwam een verassend antwoord: “Ik zou niet weten waarom niet!”. Dit was geen moment om niet ergens zeker van te zijn, wij hadden tenslotte het bord gezien en hoorde nu toch wel duidelijke schoten…. “Wij varen nu Nieuwpoort uit en ik zie hier een bord staan, waarop wordt vermeld dat er schietoefeningen zijn. Vandaar mijn vraag”, melde ik. “Ooh, ik ga het even navragen”, was weer het bijzondere antwoord. Even later kwam hij terug….wij voeren inmiddels kruipend richting het einde van de havenmond en de schietgeluiden spraken boekdelen! “Dat klopt er zijn ter hoogte van Lombardsijen schietoefeningen.” Oke, op dat gebied waren we nu beide op de hoogte, maar ik wist nog niet of we nu onze geplande koers konden varen of dat we de veiligheidscirkels op de kaart moesten aanhouden. En daar waren er ook 2 van…waarvan eentje toch wel heel ver uit de kust. Dus mijn volgende vraag zou hopelijk wat verduidelijking brengen: “Kunnen wij dan nog langs de kust naar Oostende varen of moeten wij enige afstand bewaren? En zo ja, hoeveel mijl moeten wij dan uit de kust blijven?” Het antwoord verbaasde ons al niet eens meer… “Dit zal ik even navragen.” Met het volgende antwoord waren wij niet blij… “U moet tot 6 mijl uit de kust blijven.” Gatverdamme, dat is dus de buitenste cirkel. En dat was eerst een heel stuk verder naar het zuiden en dan pas weer omhoog naar Oostende. Het was voor de verandering weer een heerlijk zonnig dagje, maar wel met aardig wat golven en een zuidwesten wind van 18 knopen (= 5 Bft), met uitschieters naar 22 knopen (= kleine 6 Bft). Het ideale weer om lekker een grote ronde ver uit de kust te maken...niet dus! Achteraf viel dat allemaal erg mee en voeren we zo’n 4,5 uur later Oostende binnen.

Oostende is leuk!!! Wij lagen in de haven bij de Royal North Sea Yachtclub, meteen rechts, die al wel haar winterstop had. Dus geen douches en beperkt elektriciteit (dat wil zeggen met de snoer naar boven de kade op). Maar je ligt daar echt super dicht bij de stad en loopt zo de boulevard op. Het was kermis in de stad en op elk pleintje stond verspreid door het centrum verschillende attracties opgesteld.
’s Avonds heerlijk Italiaans gegeten aan de boulevard. Het was een zachte avond en ik heb tot zo’n tien uur nog heerlijk buiten zitten lezen. Toen werd het toch wel koud en maar snel naar binnen, waar de kachel al heerlijk haar werk deed.

Woensdag 17 oktober 2007
Oostende

Heel de nacht geregend en het is harder gaan waaien. Dus maar weer lekker rustig opgestart. Het regende ’s ochtends ook en we zouden vandaag lekker gaan winkelen, maar daar was het nu niet echt weer voor. Uiteindelijk rond half elf de stad in en maar gaan schuilen met een kop koffie, want het komt met bakken uit de lucht. Helaas kun je hier alleen maar in de middag taart bestellen, dus dat viel me wat tegen ;-) Eer we klaar waren met lunchen, rond twee uur, was de lucht opgeklaard en scheen de zon alweer. Lekker door Oostende gestruind. Een heerlijke stad!!! Gezellige eet- en drinktentjes en erg leuke winkels!!!

’s Avonds hadden we trek in frietjes, maar nu met satésaus en dat is toch moeilijk in België. Maar het zat ons mee, een klein friettentje op het Vissersplein, had frietjes én satésaus. Toen wij zeiden dat dit uniek was in België biechtte ze op dat haar man een Nederlander was.. aha!!!!

Donderdag 18 oktober 2007
Oostende

Het was nog harder gaan waaien. De havenmeester en visser op de kant hadden het over zo’n 3 tot 4 meter golf op het water. Besloten om maar een dagje te blijven liggen. Het was ’s nachts ook al erg tekeergegaan. In de haven lopen er dan golven en die blijven lopen omdat ze afketsen tegen de betonnen muren. De boot lag te stuiteren! Vandaag een hele wandeling over de boulevard gemaakt en veel foto’s gemaakt. In de haven gezellig met de havenmeester en een visser staan praten en er lag ook een stel dat uit Roosendaal kwam en hun boot in Noordschans heeft liggen. Was even erg gezellig! Met de havenmeester en visser een heel diepgaand gesprek gevoerd, dit hoort dan weer in het rijtje van ‘bijzondere ontmoetingen’!

’s Avonds zelf gekookt en daarna nog even ergens lekker wat gaan drinken. Ik had eerder al een gezellig tentje gezien op het Vissersplein, Cuban bar ‘La Habana de Ché’. Lekker genoten van Cuban Coffe en een Cuba Libre, en weer de herinneringen aan Cuba opgehaald.....

51°26,8990 N
003°35,1349 E

Vrijdag 19 oktober 2007
Oostende -> Vlissingen: 37 mijl

Het was weer een best onstuimige nacht, maar toch besloten om te vertrekken. Alleen was het geen fijn dagje varen. Het waaide tussen de 3 en 16 knopen, erg wisselvallig dus. Een noordoosten wind, dus de motor er maar bij gezet, want anders schoot het niet op. Het was meer stappend tegen de golven, met de wind van voren. Op naar Vlissingen, waar we 8 uur later aankwamen. De sluis door naar de haven. Een kleine verenigingshaven, VVW Schelde, maar met een goede douche gelegenheid! Ik was al aan het balen, want ik wilde eigenlijk uit eten. Het leek alsof we erg ver van het centrum waren en het was al laat. Maar het zou maar een kwartiertje lopen zijn, vertelde de havenmeester. Nou, dat was te overzien! Dus meteen op  weg en inderdaad in een kwartiertje loop je het centrum in! Aan het water bij de andere haven heerlijk gegeten in een restaurantje met Zuid Amerikaanse gerechten!

?°? N
?°? E

Zaterdag 20 oktober 2007
Vlissingen -> Krammersluizen: 33 mijl - binnendoor

Helaas vanwege de tijd zat er geen dagje Vlissingen in. Dus ’s ochtends de sluis door, het kanaal door Walcheren op naar het Veerse Meer. De wind kwam nog steeds uit het noorden en omdat het gisteren zo stampen was, hadden we besloten om binnendoor naar huis te gaan. Maar dat is dan wel heel anders en dan merken we dat we eigenlijk toch meer van het grote water houden. Het was wel een rustig, relaxed dagje zonder gestamp. Maar wel erg koud!

Eenmaal op de Oosterschelde de genua eraf gehaald, deze heeft z’n beste tijd gehad en is aan vervanging toe. Ik verveelde me een beetje en het water was als een spiegel, dus ging ik me maar nuttig maken. Nou, iedereen weet dat een zeil opvouwen aan dek altijd weer een hele worsteling is... maar het scheelde dat het zeil toch vervangen moest worden;-) Rond half zes ’s avonds (8 uur verder) lagen we bij de Krammersluizen.

51°44,54 N
004°14,68 E

Zondag 18 oktober 2007
Krammersluizen -> Stad aan ’t Haringvliet: 20 mijl

Weer een rustig dagje, de wind was bijna helemaal gaan liggen. Helaas alweer het laatste dagje, het weekje ging snel. Maar ik heb altijd het gevoel dat als ik op het water zit, dat ik echt weg ben! Helaas breekt het einde van het seizoen aan, dus veel weekendjes weg zitten er niet meer in. En omdat we nog veel moeten klussen hebben we besloten ook maar echt te gaan klussen en niet meer te varen, helaas… hopelijk is het snel weer voorjaar!!